آموزش تصویری طراحی در نرم افزار اسکچاپ

نرم افزار اسکچاپ (SketchUp) که هم اکنون به طور رسمی تحت مالکیت شرکت Trimble است؛ در دایره نرم افزار های مدل سازی سه بعدی شناخته می شود. کاربرد نرم افزار اسکچاپ می تواند در زمینه رشته هایی چون: معماری، عمران، تاسیسات، نجاری، فیلم های شبیه سازی کامپیوتری و حتی بازی های کامپیوتری باشد. با تزئین همراه باشید.

اسکچاپ

اسکچاپ یکی از ساده ترین نرم افزار هایی است که نه تنها در دایره نرم افزار های مدل سازی سه بعدی، بلکه در دایره نرم افزار های فنی و کد (CAD) می‌توانید بیابید. اصول کار با اسکچاپ بر پایه خط است؛ که همین مسئله استفاده از آن را برای کاربر معمار لذت بخش تر می کند. خطوط به هم می پیوندند و سطوح را به وجود می آورند. سطوح به هم می‌پیوندند و احجام را به وجود می آورند. همچنین سطوح می‌توانند به وسیله محبوب ترین و معروف ترین ابزار اسکچاپ (که به نماد آن نیز تبدیل شده است)، Push Pull Tool، با کشیده و فشرده شدن، ارتفاع به دست بیاورند تا احجام به وجود بیاید.
روند طراحی در اسکچاپ برخلاف تصور برخی، کاملا می‌تواند دقیق و با ابعاد و اندازه صورت بگیرد.

طراحی در اسکچاپ

نرم افزار طراحی

مدل های این برنامه کلا از اتصال خطوط به یکدیگر به عنوان لبه های مدل ایجاد میشوند.در صورت پیوستن تعداد سه لبه یا بیشتر به یکدیگر یک صفحه یا plan ایجاد میشه و به طور خودکار وجه مدل بوجود میاد.لبه های مورد نظر و نیز وجه ایجاد شده باعث ایجاد مدل سه بعدی میشن. خب الان نرم افزار اسکچاپ رو اجرا کنید. وقتی باز میشه صفحه ای مشابه صفحه زیر برای شما به نمایش در میاد.حالا به بررسی تک تک قسمت هاش می پردازیم.

4

١- این نوار در همه نرم افزارها با عنوان نوار منو یاد شده. بیشتر دستوراتش شبیه بقیه نرم افزارهاست. منو فایل و ویو و… که در اکثر نرم افزارها هستن.

۲- این نوار نوار ابزار ابتدایی نرم افزار که یک سری از ابزار مورد استفاده در نرم افزار رو در اینجا نمایش میده.

۳– این قسمت راهنمای اسکچاپه: که با کلیک روی هر ابزاری روش استفادش رو میگه. مثلا از نوار ابزار بر روی لاین کلیک کنید. میبینید که توضیحاتش عوض شد و راهنمای استفاده از لاین رو براتون میگه. ممکنه بعد از مدتی کار با نرم افزار اسکچاپ این صفحه براتون مزاحم باشه. برای همین می تونید ببندینش. بعدا میتونید از منو windows>instructor این صفحه رو دوباره بیارین.

۴- این قسمت صفحه طراحی مانه: مدلی که طراحی میکنیم در این قسمت قرار میگیره. می بینید که سه راستا داره. همون محورهای خودمونه x,y,z که طراحی شما باید در راستای این محورها باشه.

۵- این قسمت نوار وضعیته: هر ابزاری رو که انتخاب کنید در موردش یه توضیحی بهتون میده.

۶- این قسمت هم برای وارد کردن اندازه ها در نرم افزار اسکچاپ کاربرد داره: نکته ای که باید اینجا بگم اینه که نرم افزار اسکچاپ صرفا برای طراحی مدل های سه بعدی کاربرد داره ولی خیلی دقیق نیست. اصلا قابل مقایسه با نرم افزارهایی مثل autocad یا ۳dsmax یا مایا و … نیست. میشه مدلهای طراحی شده در اونها را وارد اسکچاپ کرد ولی کار اسکچاپ به دقت اونها نیست. اما تونسته نیاز خیلی از اقشار رو برطرف کنه. به طوری که اکثر معمارها و حتی برخی طراحی صنعتی ها که روی این موضوع حساسن از نرم افزار اسکچاپ برای طراحی مدلهاشون استفاده می کنند.

اجزا تشکیل دهنده یک مدل

برای طراحی یه مدل در اسکچاپ باید دقت کنید که اساس کار ما اینه که ابتدا صفحات رو رسم میکنیم و بعد به اونها حجم میدیم. بر روی حجم کار میکنیم تا مدلمون آماده بشه.

خطوط یا line: همون لبه های اجسام هستند که به صورت مستقیم کشیده میشوند. میشه گفت بخش مهمی در طراحی یک مدل همین خطوط هستند.

صفحات یا face: وجوه به طور خودکار از به هم پیوستن چندین لبه به هم تشکیل میشوند. زمانی که چند خط تشکیل یک محیط بسته رو بدن خطوط بوجود میاد. هر وجه دارای یک طرف عقب و جلو هست. نرم افزار اسکچاپ به طور خودکار طرف جلو را به سمت خارج نشان می دهد.

Circle: یا همان دایره. دایره ها کمان ها و منحنی ها هم از چندین لبه تشکیل شدند.

Group: با استفاده از گروه بندی می تونیم دو یا چند بخش رو در یک مدل به یکدیگر متصل کنیم. معمولا از گروه بندی برای تسریع در انجام برخی کارها نظیر کپی کردن استفاده می شود.

Component: کامپوننت ها هم تقریبا شبیه گروه هستند. با این تفاوت که کامپوننت ها در دیگر مدل های اسکچاپ نیز قابل استفاده اند. می شود گفت کامپوننت ها مدل های اسکچاپ هستند که در دیگر مدل ها قابل استفاده اند.

Guid line: یا خطوط راهنما که به عنوان راهنمای ترسیم استفاده می شوند.

Dimention: یا ابعاد و اندازه ها که برای تعیین طول یک لبه استفاده می شود.

Surface: یا سطوح که از به هم پیوستن چند وجه ایجاد می شود.

Text: هم از اسمش پیداست و متنها هستند که نمایش داده می شوند و قسمت آخر هم تصاویر هستند که در طراحی مدل استفاده می شوند.

ابزار انتخاب

انتخاب اشیا برای استفاده در سایر ابزار یا دستورات

روش استفاده

۱٫ بر روی هر شی که می خواهید انتخاب شود کلیک کنید.

کلیدهای کمکی

· Ctrl = انتخاب چندین مورد با هم
· Shift+Ctrl = حذف مورد انتخاب شده از بین چندین شی انتخابی
· Shift = تغییر بین حالت انتخاب شده و عدم انتخاب شده
· Ctrl+A = انتخاب تمامی مدلهای قابل مشاهده در صفحه

10

ابزار پاک کن

 پاک کردن اشیا از طرح. کلید میانبر این ابزار بر روی صفحه کلید E است.

11

روش استفاده از ابزار

بر روی موردی که میخواهید پاکش کنید کلیک کنید. متناوبا در صورتی که کلید موس را نگه دارید و آن را بر روی چندین شی بکشید؛ زمانی که کلید موس را رها کنید. اشیا انتخاب شده پاک می شوند.

کلیدهای کمکی

· Shift = مخفی کردن اشیا
· Ctrl = اشیا را نرمتر میکند
· Shift+Ctrl = حالت نرمی اشیا را از بین میبرد.

ابزار مستطیل

کشیدن یک صفحه مستطیل شکل. کلید میانبر این ابزار روی صفحه کلید R است.

12

روش استفاده

۱٫بر روی گوشه اول مستطیل کلیک کنید
۲٫نشانگر موس را بصورت مورب حرکت دهید
۳٫محلی که میخواهید گوشه دوم مستطیل باشد را کلیک کنید
۴٫Esc = پایان عملکرد

کلیدهای کمکی

·Shift = قفل مستطیل در صفحه رسم کنونی

ابزار خط

کشیدن لبه ها، گوشه ها و خطوط در طرح. کلید میانبر این ابزار بر روی صفحه کلید L است.

13

روش استفاده

۱٫بر روی نقطه آغازین خط کلیک کنید.
۲٫نشانگر موس را حرکت دهید.
۳٫در نقطه پایانی خط و زمانی که میخواهید خط را تمام کنید کلیک کنید.
۴٫(اختیاری) موس را حرکت دهید
۵٫(اختیاری) برای کشیدن خطوط متصل کلیک کنید.
۶٫(اخیاری) مرحله چهارم را ادامه دهید تا خطوط شکسته و متصل را رسم کنید. برای کشیدن یک صفحه خطوط را به نقطه آغازین خط وصل کنید.

کلیدهای کمکی

·Shift = کشیدن خط مستقیم در جهت مشخص
·up arrow, left arrow, right arrow = (بالا=آبی, چپ=سبز, راست=قرمز) کشیدن خط در جهتهای مشخص در فضا

ابزار دایره

کشیدن یک دایره. کلید میانبر این ابزار C است.

روش استفاده

14

۱٫بر روی محلی که میخواهید مرکز دایره باشد کلیک کنید
۲٫موس را از مرکز دور کنید و شعاع مورد نظر را بکشید
۳٫برای پایان رسم دایره کلیک کنید
۴٫Esc = پایان عملیات

کلیدهای کمکی

·Shift (قبل از اولین کلیک) = قفل شکل در جهت گیری کنونی

ابزار کمان

 کشیدن کمان بوسیله مشخص کردن دو نقطه و شعاع. کلید میانبر این ابزار بر روی صفحه کلید A است.

روش استفاده

15

۱٫ رو روی نقطه آغازین کمان کلیک کنید.
۲٫ نشانگر موس را حرکت دهید.
۳٫ بر روی نقطه پایانی کمان کلیک کنید.
۴٫ نشانگر موس را بصورت عمود بر خط رسم شده در مرحله قبل حرکت دهید.
۵٫ ارتفاع مورد نظر را کشیده و برای پایان رسم کلیک کنید.
۶٫ Esc = پایان عملکرد.

کلیدهای کمکی

· هیچ کلید کمکی ای برای این ابزار وجود ندارد.

ابزار چند ضلعی

کشیدن یک چند ضلعی. برای رسم چند ضلعی ابتدا تعداد اضلاع را وارد کرده و سپس مرکز را مشخص کنید.

روش استفاده

۱٫ با کلیک موس نقطه مرکزی چند ضلعی را مشخص کنید.
۲٫ موس را از مرکز دور کنید و شعاع مورد نظر را بکشید.
۳٫ برای پایان رسم چند ضلعی کلیک کنید.
۴٫ Esc = پایان عملیات

کلیدهای کمکی

· Shift (قبل از اولین کلیک) = قفل شکل در جهتگیری کنونی

16

ابزار دست آزاد

کشیدن منحنی ها یا خطوط دست آزاد یا پلی لاین ها

روش استفاده

۱٫ در نقطه ای که میخواهید خط خود را شروع کنید کلیک کنید و نگه دارید.
۲٫ نشانگر موس را برای رسم خطوط بکشید.
۳٫ برای توقف کلیک موس را رها کنید.
۴٫ (اختیاری) برای کشیدن یک منحنی بسته نقطه انتهایی خطوط را به نقطه ابتدا وصل کنید.
۵٫ Esc = لغو عملیات

کلیدهای کمکی

· Shift = کشیدن خطوط پلی لاین سه بعدی خب توی پست بعدی ابزار کار توی محیط سه بعدی رو میگم. اینها فقط توی دو بعد میکشید. ولی ابزاری که از الان میخوام توضیح بدم برای حجم دادن به مدل ها و … هست

17

ابزار کشش و فشار

کلید میانبر این ابزار بر روی صفحه کلید P است. کشیدن یا فشرندن صفحات برای افزودن حجم به آنها و ساخت اشیا سه بعدی. این ابزار بر روی سطوح سه بعدی قابل استفاده است.

روش استفاده

۱٫ بر روی صفحه مورد نظر کلیک کنید.
۲٫ نشانگر موس را برای ساخت (یا کم کردن) حجم شی حرکت دهید.
۳٫ برای پایان عملیات کلیک کنید.
۴٫ Esc = پایان عملیات

کلیدهای کمکی

· Ctrl = ساخت یک صفحه شروع دیگر
· Alt = کشیدن و فشار صفحات متصل به یکدیگر در اسکچاپ می تونیم سطوح متصل به یکدیگر رو تغییر بدیم. هندسه اشیا در اسکچاپ به این صورته که کاربر میتونه برخی اعمال نظیر پیچش تصویر و … رو روی آنها انجام بدهد. روش انجام این کار توسط ابزار move هست. این ابزار بر اکثر وجوه و رئوس اثر میگذاره و اونها رو حرکت میدهد. از این ابزار برای کپی کردن چند شی هم می شود استفاده کرد. بعدا کپی کردن رو بطور کامل شرح می دهم.

18

ابزار انتقال

 این ابزار برای انتقال یا کشیدن و یا کپی کردن اشیا کاربرد دارد. کلید میانبر آن بر روی صفحه کلید M است.

روش استفاده

۱٫ بر روی شی مورد نظر کلیک کنید. متناوبا میتوانید از قبل از ابزرا انتخاب برای این کار استفاده کنید.
۲٫ نشانگر موس را به محل جدید منتقل کنید.
۳٫ برای پایان عملکرد کلیک کنید.

کلیدهای کمکی

· Shift = قفل حرکت شی در یک جهت مشخص
· Ctrl = کپی شی انتخاب شده به حجل جدید
· up arrow, left arrow, right arrow = قفل حرکت در جهتهای خاص (بالا=آبی, چپ=سبز, راست=قرمز)

19

ابزار چرخش

چرخاندن، خم کردن، کشیدن و یا کپی اشیا در طول خطوط منحنی شکل. این ابزار بر روی تمامی سطوح دو بعدی و سه بعدی کاربرد دارد.

روش استفاده

۱٫ بر روی شی مورد نظر کلیک کنید.
۲٫ نشانگر موس را بصورت دایره ای حرکت دهید تا به نقطه آغاز چرخش برسید.
۳٫ برای قرار دادن نقطه آغازین کلیک کنید.
۴٫ نشانگر موس را بصورت دایره ای حرکت دهید تا به نقطه پایان چرخش برسید.
۵٫ برای پایان چرخش کلیک کنید.

کلیدهای اضافی

· Shift (قبل از اولین کلیک) = قفل شکل در جهت گیری کنونی
· Ctrl = کپی شی انتخاب شده
لایه ها در مدل های بزرگ از لایه ها استفاده میشود. لایه ها بطور کلی یک نشانه با یک نام دلخواه هستند. مثلا تمامی اعضای مربوط به یک مدل میز یا صندلی میتونه در یک لایه قرار بگیره و شما میتونید اونها رو مخفی کنید؛ یا نمایشش بدهید. لازمه بگم که اشکال موجود در یک لایه جدا از سایر لایه ها نیست. مثلا یک وجه ممکنه بصورت مشترک در دو لایه قرار بگیرد. حالا اگه شما این وجه رو تغییر بدهید. در هر دو هندسه تغییر ایجاد میشود. هر مدل حداقل از یک لایه تشکیل شده و نام این لایه بصورت پیش فرض layer0 هست. هر چیزی بکشید در این لایه قرار میگیرد. مگر این که شما یک لایه جدید بسازید و اون رو به عنوان لایه فعال قرار بدهید. در اسکچاپ می توانید به مدل طراحی شده خود جزئیاتی رو اضافه کنید. این جزئیات شامل component ها، متریال ها، سایه ها و استایل ها هستند.

20

ابزار سطل رنگ

 این ابزار بر روی اشیا رنگ و متریالهای انتخابی شما را قرار میدهد. به کمک این ابزار میشود جزئیات بیشتری را به مدل خودتون اضافه کنید. این ویژگی باعث میشود که مدل شما واقعی تر به نظر برسد. به کمک متریال میتوانید رنگ یا بافت دلخواه خودتون رو تعیین کنید و به صفحه مورد نظرتون اعمال کنید. مثلا میتوانید برای کف متریال grass یا پوشش گیاهی رو بزارین یا به دیوارهای طرحتون متریال دیوار و یا به شیشه ها متریال شیشه رو اعمال کنید. نرم افزار اسکچاپ خودش یه کتابخونه متریال دارد. ولی میتوانید خودتون هم بهش متریال اضافه کنید. کسانی که با مکس کار کردن متریال همون مپ دهی توی تریدی مکس هست؛ با این تفاوت که تریدی مکس حرفه ای تره!!!دی:
 اینم بگم که میتونید عکس های واقعی رو نیز بعنوان متریال وارد کنید و اونها رو با کمی تغییر به مدلهای جالبی تبدیل کنید.

21

روش استفاده
۱٫ از بین گروه متریالها یک گروه را انتخاب کنید.
۲٫ یک متریال را از لیست ظاهر شده انتخاب کنید.
۳٫ بر روی هر صفحه ای که میخواین رنگ بشه کلیک کنید.
کلیدهای کمکی
· Shift = رنگ کردن تمامی صفحات متصل به صفحه ای که شما بر روی آن کلیک میکنید.
· Ctrl = رنگ کردن تمامی صفحات متصل به صفحه کنونی به همراه صفحات داخلی
· Shift+Ctrl = جایگزینی مجاور
· Alt = نمونه متریال برای رنگ آمیزی
توی مرحله بندی بالا بعد از کلیک بر روی ایکن متریال یه صفحه باز میشه براتون که بعدا کار باهاشو توضیح میدم.

آشنایی با اجزا و گروه ها
معمولا چندین بخش از یک مدل رو توی یک گروه قرار میدن تا برخی اعمال سریع تر انجام بشه.مثلا فرض کنید میخوایم توی یک مدل چهار بخش رو کپی کنیم.اگه بخوایم تک تک این کار رو بکنیم خیلی وقت میگیره ولی اگه اینها رو در یک گروه قرار دهیم و کپی کنیم خیلی سریع تر میشه.یکی از قابلیت های گروه ها انتخاب سریعه.خاصیت بعدی جدا سازی هندسه هاست
در اسکچاپ میشه گروه ها رو در یکدیگر ادغام کرد .کامپوننت ها گروه هایی هستند که میتونید اونها رو از مدلی به مدل دیگر انتقال بدین.مثلا شما یک اتومبیل طراحی میکنید.میتونید اون رو از یک طراحی به طراحی دیگرتون منتقل کنید
آشنایی با سایه ها
در اسکچاپ میتونید سایه هایی رو در اطرافتون قرار بدین تا مدل طراحی شده هرچه بیشتر شبیه محیط واقعی بشه مثلا میتونید مشخص کنید که منزل طراحی شده شما در روز ۲۰ ماه مارس ساعت ۵ عصره. نرم افزار اسکچاپ جهت نور خورشید رو بطور اتوماتیک تعیین میکنه و براتون سایه گزاری انجام می دهد.
اشنایی با منو های نرم افزار اسکچاپ

22

منو فایل: توی این منو برخی گزینه هاست که لازم به توضیحشون نیست.مثل open و save و save as و … اینجا فقط گزینه های مهم رو میگم Save as template:برای ذخیره تنظیمات موجودتون به عنوان یک قالب.که میتونید این قالب رو بعدا توی صفحهwelcome to sketchup نمایشش بدین.بعد از کلیک بر روی این گزینه صفحه زیر باز میشه.

23

در قسمت ۱ نامی رو برای قالب انتخاب کنید.در قسمت ۲ توضیحات و در قسمت ۳ نامی رو بزارین که قالب با اون نام براتون ذخیره بشه.اگه تیک گزینه ۴ رو بزنید این قالب به صورت قالب پیش فرض اسکچاپ در میاد و هر بار اون رو اجرا کنید با این قالب بارگزاری میشه.بر روی save کلیک کنید تا قالبتون ذخیره بشه.فایل های قالب با پسوند skp ذخیره میشن Revert:فایل ذخیره شده رو به مکان قبلی ارجاع مییده ۳d werhouse: به کتابخانه مدلهای اماده سایت گوگل وصل میشه.مشکل اینه که اولا سرعت ما کمه دوما گوگل ایران رو فعلا ترحیم کرده.عجب!!!Export: مدل شما رو با پسوند های خاصی (سه بعدی و یا دو بعدی (همون تصویر)) استخراج میکنه و میتونید توی سایر نرم افزارها ازش استفاده کنید.با کلیک روی این گزینه از زیر منو باز شده اگه گزینه ۲d رو انتخاب کنید نمایی که در حال دیدن هستید در قالب عکس با پسوند های مختلف ذخیره میشه.اگه ۳d رو انتخاب کنید مدلتون در قالب های سه بعدی براتون ذخیره میشه Import: مدلها و … رو از سایر فایلها به اسکچاپ وارد میکنه.بعد از کلیک روی این گزینه صفحه زیر باز میشه.از قسمت file type میتونید پسوند که نرم افزار برای وارد کردن پشتیبانی میکنه رو ببینید.در سمت راست هم میتونید پیش نمایشی از فایلهاتون رو ببینید.

24

25

منو Edit این منو یه سری دستورات داره که اکثرا باهاش آشنایید.cut و کپی و past(یا به قول یکی پّست دی: )

Past in place: آیتمی که کپی شده در همون محل خودش past می شود.

Delete guids: راهنما ها را دو ناحیه ترسیم حذف میکند.

Select all: تمامی اجزا رو انتخاب میکنه.CTRL+A کلید میانبر آن است.

Select none:کلیه اجزا انتخاب شده از حالت انتخاب خارج می شوند.

Hide:ایتمی که انتخاب کردین رو مخفی میکنه در گزینه unhide چند مورده.که اولیش گزینه انتخاب شده رو از حالت مخفی خارج میکنه.دومی اخرین موردی که مخفی کردین رو از از حالت مخفی خارج میکنه.گزینه اخر هم تمامی ایتمهای مخفی شده رو از حالت مخفی خارج میکند.

Lock: این گزینه ایتم انتخاب شده رو قفل میکنه.و دیگه نمیتونید اون رو انتخابش کنید و روش تغییر بدید.

Unlock: مثل unhide چند زیر گزینه داره.کارش شبیه همونهاست فقط با این تفاوت که اشیا رو از حالت قفل خارج میکند.

Make component:قسمتی رو که انتخاب کردیم تبدیل به کامپوننت میکنه.

Make group: همون کار بالایی رو میکنه.با این تفاوت که اجزا رو تبدیل به گروه میکند.

Close group/componenet: ایتمها رو از حالت گروه یا کامپوننت خارج میکند.

Intersect:کارش اینه که فصل مشترک ایتمها رو بهمون میده.زیر منو اول فصل مشترک اجزایی که روی هم هستن رو بهمون میده.مثلا یک استوانه روی یک مکعبه.این گزینه فصل مشترک این دو شکل رو میده.گزینه دوم هم فصل مشترک ایتمهای انتخاب شده رو به ما میده.گزینه اخر فصل مشترک دو ایتم رو که در یک بخش هستن به ما می دهد.

منو view این منو بر روی نوارهای ابزار و …مدیریت میکنه.

26

Toolbars: نوارهای ابزار موجود در نرم افزار رو مدیریت میکنه

Hide geometry:اشکالی رو که مخفی هستن در حالی که مخفی هستن نشون میده.یک دونه مستطیل بکشید و اون رو بکمک دستور hide مخفی کنید.بعد تیک این گزینه رو بزنید.متوجه کار این گزینه می شوید.

27

دو گزینه بعدی مربوط به مقطع ها هستند.که بعدا براتون توضیح میدم.فقط بدونید کار اولی اینه که نمیای مقطع رو حذف میکنه و کار دومی اینه که نمایش قسمت مقطع خورده رو حذف میکنه.در تصاویر زیر ببینید.

Axise:اگه تیک این گزینه رو بردارین محروهای مختصات مخفی می شود.

28

Shadows:سایه اشکال رو در محیط نمایش یا عدم نمایش میدهد

Fog:هوای ابری رو نمایش یا حذف میکنه. دوتا گزینه بعدی رو بعدا توضیح میدم در منو component edit:اگه مورد اول انتخاب بشه. هنگامی که شروع به اعمال تغییرات بر روی یک کامپوننت میکنیم نمای محیط نیز تغییر میکنه.گزینه دوم نمایش کامپوننت مشابه کامپوننتی که در حال تغییرات هستیم تغییر میکنند.

زیر منو بعدی animations هست.

Add scene: میتونید یک صحنه جدید به انیمیشن مورد نظر اضافه کنید.هر انیمیشن از چندین سین پشت سر هم تشکیل شده.

Update scene:تغییرات ایجاد شده در صحنه انتخابی رو ذخیره میکند.

Delete scene: صحنه انتخابی رو حذف میکنه دو مورد بعدی برای حرکت بین صحنه ها است.

Play:انیمیشن ایجاد شده رو نمایش می دهد.

Setting:تنظیمات انیمیشن رو نمایش می دهد.

30

منو camera این منو گزینه هایی برای اعمال تغییرات بر روی نقطه قرار گرفتن بیننده(دوربین )است.

Perivios:بیننده را در مکان قرار گیری قبلی قرار میده.گزینه بعدی عکس این گزینه است.

Standard views:نماهای استاندارد برای دید هستن.مثل بالا ،پایین ، چپ ، راست و …اگه از منو view>toolbard>viewرو فعال کنید نوار ابزار کمکی برای این نماهای استاندارد براتون نمایش داده می شود.

Parallel projection:این مورد تصویر پارالاین مدل رو نمایش میدهد.در این حالت هر خط مربوط به مدل با خطوط موازی در محیط های سه بعدی و دو بعدی نمایش داده میشه.

Perpective projection:تصویر پرسپکتیو مدل رو نمایش میده. مدل به صورتی نمایش داده میشه که با حالت اصلی ان متفاوته.خطوط در امتداد افق هرچه دورتر بشیم کم رنگتر و اشیا به هم نزدیکتر می شوند.

Two point perspective: مدل رو در نمای دو بعدی و پرسپکتیو دو نقطه ای نمایش می دهد.

Match view photo:کادر محاوره ای رو نمایش میده برای انتخاب یک تصویر.و تصویری رو که انتخاب میکنید.برای نمای مورد نظرتون قرار میگیره.این عمل برای طراحی مدل زمانی که سه نمای اون رو دارید کاربرد دارد.

ابزار چرخشrotate

 چرخاندن دوربین در اطراف مدل طراحی شده است.

عملکرد ابزار

31

۱٫ در صفحه طراحی در هر قسمتی که مایلید کلیک کنید
۲٫ در حالی که کلیک موس را نگه داشته اید آنرا به هر جهتی که میخواهید بچرخانید
کلیدهای کمکی
· Shift = Pan ابزار
· Ctrl = چشم پوشی از جاذبه (عدم تلاش برای حفظ لبه های بالا و پایین عمودی)

ابزار Pan 

حرکت دوربین (نمای در حال مشاهده توسط شما) بصورت افقی یا عمودی.

روش استفاده

32

۱٫ هر قسمتی از صفحه را که مایل هستید کلیک کنید
۲٫ موس خود را به هر جهتی که میخواید حرکت دهید
کلیدهای کمکی
· Esc = فعال سازی ابزاری که قبلا با آن کار میکردید

ابزار بزرگنماییzoom

حرکت دوربین (صفحه درحال مشاهده توسط شما) به داخل و خارج. کلید میانبر این ابزار بر روس صفحه کلید Z است.

روش استفاده

33

۱٫ در هر قسمتی از صفحه کلیک کنید و کلید موس رو نگه دارید
۲٫ .نشانگر موس را بکشید بالا برای بزرگنمایی مدل (دوربین به مدل نزدیک شود) و آنرا به سمت پایین بکشید تا میزان بزرگنمایی کم شود(دوربین از مدل طراحی شده دور شود)
کلید های کمکی
· Shift = تغییر فیلد مشاهده درجه ها
· Esc = فعال سازی ابزار قبلی که در حال استفاده بودید
قسمت مشاهده field of view

 این ابزار برای تغییر میزان حوزه دید شما کاربرد دارد .بطور کلی میدان دید شما پهن تر یا باریک تر می شود.

روش استفاده

34

۱٫ در هر بخشی از صفحه طراحی که مایلید کلیک کنید و کلیک موس را نگه دارید
۲٫ نشانگر موس را به بالا حرکت دهید تا قسمت مشاهده شما کمتر شود(افزایش بزرگنمایی) و آنرا به سمت پایین حرکت دهید تا قسمت مشاهده شما افزایش یابد.

ابزار بزرگنمایی پنجره ایzome window

این ابزار برای بزرگنمایی قسمت مشخصی از صفحه طراحی شما کاربرد دارد .میتونید به کمک دراگ کردن محدوده که میخواهید بزرگنمایی صورت بپذیره عملیاتی که میخواهید رو روش انجام بدید.

استفاده از ابزار
۱٫در فاصله کمی از شی ای که میخواهید آنرا در بزرگنمایی پنجره ای مشاهده کنید کلیک کنید و کلید موس را نگه دارید.
۲٫ نشانگر موس را بصورت مورب حرکت دهید.
۳٫ .زمانی که نمامی اشیای مورد نظر در پنجره بزرگنمایی قرار گرفتند کلید موس را رها کنید.
کلیدهای کمکی
 Esc = فعال سازی ابزاری که قبلا از آن استفاده میکردید.

35

ابزار موقعیت دوربینposition camera

قرار دادن محل دوربین و مشخص کردن ارتفاع آن.برای چک کردن خطوط مستقیم یا استفاده از ابزار راه رفتن


روش استفاده
· بر روی نقطه ای در مدل خود کلیک کنیددوربین در ارتفاعی متناسب با خط دید قرار گرفته و دید شما در ان موقعیت قرار میگیرد
کلیدهای کمکی
· هیچ کلید کمکی ای وجود ندارد.

36

Walk Tool

به کمک این ابزار میتوانید در اطراف مدل طراحی شده حرکت انسان را شبیه سازی کنید.

روش استفاده
۱٫ بر روی قسمتی از صفحه کلیک کنید و نگه دارید.یک علامت + کوچک در ان قسمت ظاهر میشود.
۲٫ نشانگر موس را به بالا (حرکت به جلو)،پایین (عقب) ، چپ (چرخش به چپ) و راست (چرخش به راست) بچرخانید تا حرکت شبیه سازی شود.هرچه از علامت بعلاوه دورتر باشید سرعت حرکت بیشتر است
کلیدهای کمکی
· Shift = حرکت به بالا و پایین به جای حرکت به سمت چپ و راست
· Ctrl = دویدن به جای قدم زدن
· Alt = حرکت در اطراف اشیا

37

ابزار مشاهده اطرافlook around

 چرخش دوربین در اطراف یک محور مشخص

38

استفاده از ابزار
۱٫ برای شروع چرخش کلیک کنید.
۲٫ نشانگر موس را بالا و پایین کنید تا تصویر کج شود و آن را به سمت چپ و راست بچرخانید تا تصویر جابجا شود

منو draw

در این منو تمامی ابزار ترسیم نرم افزار موجوده.که قبلا اونها رو توضیح دادم.

38

منو tools

با استفاده از گزینه های این بخش میتویند ابزار تغییر رو توی اسکچاپ داشته باشید.برخیش رو قبلا توضیح دادم.

39

ابزار مقیاس Scale

 تغییر اندازه و کشیدن نقاط هندسی مرتبط با سایر اشیا در مدل طراحی شده.

روش استفاده
۱٫ بر روی شی مورد نظر کلیک کنید(این ابزار بر روی خطوط اثری ندارد)
۲٫ بر روی دستگیره های مقیاس کلیک کنید.
۳٫ نشانگر موس را برای تغییر مقیاس حرکت دهید.
۴٫ برای پایان عملکرد کلیک کنید.
کلید های کمکی
· Shift = تغییر مقیاس بصورت یکنواخت
· Ctrl = تغییر مقیاس اطراف نقطه ثقل

41

ابزار دنبال کردنfollow me

صفحه ای در یک مسیر مشخص تکرار میکند.ایتم انتخابی را در امتداد یک لبه صورت میگیره.برای خراطی کردن اشیا خیلی کاربرد دارد.

روش استفاده
۱٫ مسیر خود را رسم کنید.
۲٫ صفحه خود را عمود بر مسیر رسم شده رسم کنید.
۳٫ بر روی ابزار دنبال کردن کلیک کنید.
۴٫ بر روی صفحه رسم شده کلیک کنید.
۵٫ موس را به مقطه پایانی مسیر حرکت دهید.
۶٫ برای پایان عملکرد کلیک کنید.
۷٫ Esc =اتمام عملکرد.
کلیدهای کمکی
· Alt = استفاده از محیط سطح به عنوان مسیر

42

ابزار Offset

کشیدن یک کپی از خطوط در فاصله مشخصی از نمونه اصل آنها.مبدا ترسیم میتونه یک وجه یا یک لبه باشد.

روش استفاده
۱٫ بر روی یک صفحه کلیک کنید.
۲٫ موس را حرکت دهید.
۳٫ برای پایان عملکرد کلیک کنید.
۴٫ Esc = پایان عملکرد.
کلیدهای کمکی.
· هیچ کلید کمکی ای برای این ابزار و جود ندارد.

43

ابزار متر

اندازه گیری فاصله ها ،کشیدن خطوط راهنما یا مقیاس در مدل طراحی شده .همچنین میتونید مدل مورد نظر خودتون رو مجددا بصورت دقیق اندازه گزاری کنید.

روش استفاده
۱٫ بر روی نقطه آغازین برای شروع اندازه گیری کلیک کنید.
۲٫ نشانگر موس را حرکت دهید.
۳٫ بر روی قسمت پایانی برای اندازه گیری کلیک کنید.
کلیدهای کمکی
· Ctrl = تغییر بین حالت رسم خطوط راهنما و یا نقاط راهنما
· Shift =قفل نوار متر در جهت کنونی
· Up arrow, left arrow, right arrow = قفل متر برای حرکت تنها در یک جهت (بالا=آبی, چپ=سبز, راست=قرمز)

44

ابزار نقاله

اندازه گرفتن زوایا و کمک در کشیدن زوایا و خطوط متقاطع

روش استفاده
۱٫ مرکز نقاله را بر روی راس زاویه (محلی که دو خط یکدیگر را قطع میکنند) قرار دهید.
۲٫ برای قرار دادن نقاله کلیک کنید.
۳٫ .نشانگر موس را حرکت دهید بصورت دایه ای تا بر روی امداد اغازین زاویه قرار بگیرد(بر روی یکی از خطوط)
۴٫ برای قرار دادن شروع زاویه کلیک کنید.
۵٫ نشانگر را حرکت دهید تا به امتداد دیگر زاویه برسید.
۶٫ برای اندازه گرفتن زاویه کلیک کنید
۷٫ Esc = لغو عملکرد
کلیدهای کمکی
· Ctrl = ساخت خطوط ساختاری
· Shift = قفل

45

ابزار آکس ها

انتقال یا چرخاندن آکس های طراحی.اجزایی که در راستای محورهای مختصات نیستن رو اگه بخوایم دقیق اندازه گیری کنیم از این ابزار استفاده میکنیم.

روش استفاده
۱٫ موس را برای نشانه روی راس جدید در صفحه حرکت دهید.
۲٫ برای مشخص کردن راس کلیک کنید.
۳٫ موس را از راس در جهتی که میخواهید جهتگیری قرمز رنگ قرار بگیرد حرکت دهید.
۴٫ برای ثبت جهت گیری کلیک کنید.
۵٫ موس را از راس در جهتی که میخواهید جهتگیری سبز رنگ قرار بگیرد حرکت دهید.
۶٫ برای ثبت جهت گیری کلیک کنید.
۷٫ Esc = پایان عملیات
کلیدهای کمکی
· هیچ کلیدی وجود ندارد

46

ابزار اندازه گیری

 قرار دادن اندازه برای اشیا و درج آنها در خود مدل

روش استفاده
۱٫ بر روی نقطه آغازین کلیک کنید.
۲٫ موس را حرکت دهید.
۳٫ بر روی نقطه پایانی کلیک کنید.
۴٫ برای اندازه زدن موس را عمود بر راستای قبلی حرکت دهید.
۵٫ برای ثابت شدن محل اندازه کلیک کنید.
۶٫ Esc = پایان عملکرد.
کلیدهای کمکی
· هیچ کدام

47

ابزار متن

 قرار دادن متن در مدل طراحی شده

48

روش استفاده
۱٫ بر روی یک شی برای مشخص کردن نقطه خروجی آن کلیک کنید.
۲٫ موس را به محلی که میخواهید متن خود را قرار دهید ببرید.
۳٫ برای قرار دادن متن کلیک کنید.
۴٫ (اختیاری) در داخل جعبه متن کلیک کنید.
۵٫ (اختیاری) متن را در جعبه متن وارد کنید.
۶٫ برای اتمام نوشتن در نقطه ای خارج از متن کلیک کنید.
۷٫ Esc = لغو عملکرد.
کلیدهای کمکی
· هیچ کلید کمکی ای وجود ندارد.
بعد از کلیک بر روی این گزینه صفحه زیر نمایش داده میشه.در قسمت یک متن خودتونو وارد کنید.در قسمت دو نوع فونت ، استایل ، جهتگیری اون رو انتخاب کنید.در قسمت سه هم ارتفاعش مشخص میشه.
توجه داشته باشید که گوگل اسکچاپ تا الان که من این اموزش رو مینویسم از زبانهای راست به چپ مثل فارسی و عربی پشتیبانی نمی کند.

ابزار متن سه بعدی

49

این ویژگی از یک نوع فونت متن های سه بعدی می سازد.

روش استفاده
۱٫ در داخل جعبه متن متن مورد نظر را وارد کنید.
۲٫ به کمک تنظیمات فونت، اندازه و … را تعیین کنید.
۳٫ تیک چک باکس Filled بزنید.
۴٫ تیک چک باکس Extruded بزنید.
۵٫ کلید Place بزنید.
۶٫ موس خود را به محل متن حرکت دهید.
۷٫ برای پایان قرار دادن متن کلیک کنید.
کلید های کمکی
· کلیدی وجود ندارد.

50

ابزار رسم مقطع

 رسم خطوط مقطع

روش استفاده

51

بر روی صفحه ای که مایلید مقطع آن رسم شود کلیک کنید .مقطع مورد نظر شما رسم می شود.

کلیدهای کمکی
 Shift (قبل از اولین کلیک) = قفل شکل در جهت گیری کنونی

منبع: وب سایت تزئین


 سایت تخصصی  مهندسی  و کنترل  ساختمان


از انتشار مطالب و فایلهای این سایت با ذکر منبع استقبال میکنیم